22 دسامبر 2022- محققان موسسه قلب اسمیت با مطالعه ی رژیم غذایی مدیترانه ای و ارتباط آن با پیامدهای نامطلوب بارداری، دریافتند که زنانی که با رعایت رژیم ضد التهابی، باردار می شوند، به طور قابل توجهی در معرض خطر کمتری برای ابتلا به پره اکلامپسی در دوران بارداری هستند.

در این مطالعه که امروز در ژورنال معتبرJAMA Network Open  منتشر شد، محققان همچنین ارتباط بین رژیم غذایی مدیترانه ای و سایر پیامدهای نامطلوب بارداری، از جمله دیابت بارداری، فشار خون بالا، زایمان زودرس، زایمان نوزاد کوچک تر از سن حاملگی و مرده زایی را ارزیابی کردند.

دکتر Natalie Bello، نویسنده ارشد و مسئول این مقاله و مدیر تحقیقات فشار خون در موسسه قلب اسمیت، گفت: این مطالعه چند مرکزی و مبتنی بر جمعیت تأیید می‌کند که الگوی غذایی سالم‌ تر با خطر کمتر پیامدهای نامطلوب بارداری مرتبط است، که هیجان‌انگیزترین آنها کاهش 28 درصدی خطر ابتلا به پره اکلامپسی است. نکته مهم این است که این ارتباط بین رژیم غذایی مدیترانه‌ای و خطر کمتر پیامدهای نامطلوب بارداری در جمعیت‌های متنوع جغرافیایی، نژادی و قومی مشاهده شد.

او همچنین خاطرنشان کرد که این ارتباط در زنانی که به طور سنتی در سنین بالاتر بارداری هستند، یعنی 35 سال یا بیشتر، قوی تر است.

پره اکلامپسی، یک بیماری فشار خون جدی است که در دوران بارداری ایجاد می شود و بر قلب مادر استرس وارد می کند. در صورت عدم درمان، این عارضه می تواند عوارض جدی مانند عملکرد ضعیف کلیه و کبد و کاهش خون رسانی به جنین را ایجاد کند.

علاوه بر پره اکلامپسی، خطر ابتلا به دیابت بارداری نیز در زنانی که رژیم غذایی سالم برای قلب را با دقت بیشتری دنبال می کردند، کاهش یافت.

این مطالعه بخشی از مطالعه پیامدهای بارداری بانظارت بر مادران آینده بود که در آن از 10038 زن بین سال‌های 2010 تا 2013 ثبت ‌نام شده بود. 7798 نفر از زنان ثبت نام شده، در مطالعه ی اخیر مورد بررسیقرار گرفتند.

از زنانی که اولین فرزند خود را باردار بودند، خواسته شد تا در اولین ویزیت مربوط به این مطالعه، که در سه ماهه اول بارداری بود، یک پرسشنامه نیمه کمّی فرکانس غذایی را تکمیل کنند.این پرسشنامه بر عادات غذایی زنان در طول سه ماه قبل از ویزیت تمرکز داشت و از شرکت کنندگان می خواست که مصرف غذاها و نوشیدنی های رایج خود را گزارش کنند. سپس پاسخ افراد به 9 جزء رژیم مدیترانه ای - سبزیجات، میوه ها، آجیل، غلات کامل، حبوبات، ماهی، نسبت چربی تک غیراشباع به اشباع، گوشت قرمز و فرآوری شده و الکل - برای محاسبه ی امتیاز رژیم غذایی مدیترانه ای طبقه بندی شد.

پس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، محققین گزارش دادند که:

·        سن ده درصد از زنان شرکت کننده، 35 سال یا بیشتر بود، 11% سیاه پوست غیر اسپانیایی، 17% اسپانیایی تبار و 4% آسیایی بودند.

·        بیست درصد از ثبت نام کنندگان در شروع مطالعه، چاق بودند.

·        نمره ی بالا برای تبعیت از رژیم غذایی مدیترانه ای با احتمال 21 درصد کمتر برای داشتن هر گونه پیامد نامطلوب بارداری، و همچنین 28 درصد و 37 درصد خطر کمتر برای ابتلا به پره اکلامپسی/اکلامپسی و دیابت بارداری مرتبط بود.

دکتر Bello، گفت: ما همچنین اجزای رژیم مدیترانه‌ای را بطور منفرد بررسی کرده و دریافتیم مصرف بیشتر سبزیجات، حبوبات و ماهی با کاهش خطر پیامدهای نامطلوب بارداری مرتبط است.

دکتر کریستین آلبرت، رئیس دپارتمان قلب و عروق، که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: در مجموع این یافته‌ها به طور منحصربه‌ فردی نشان می‌دهد که در ایالات متحده، اتخاذ الگوی رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممکن است نشان ‌دهنده ی یک رویکرد سبک زندگی مهم برای زنان به منظور پیشگیری از پیامدهای نامطلوب بارداری، به ویژه در زنان با سن بارداری بالا باشد.

پیش از این، تنها سه مطالعه مشاهده ای - هر کدام با تعداد کمی از شرکت کنندگان - ارتباط پایبندی به این الگوی رژیم غذایی سالم را در زمان لقاح و خطر ابتلا به پره اکلامپسی بررسی کرده بودند.

دکتر آلبرت گفت: این یافته‌ها به شواهد فزاینده‌ای اضافه گردید که نشان می‌دهند رژیم غذایی مدیترانه ‌ای ممکن است نقش مهمی در حفظ سلامت زنان در طول عمر، از جمله در دوران بارداری داشته باشد.

دکتر Bello، گفت: برای ارزیابی اینکه آیا ترویج رژیم غذایی مدیترانه‌ای در زمان لقاح و در طول بارداری می‌تواند از پیامدهای نامطلوب بارداری جلوگیری کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در آینده کاهش دهد، به مطالعات طولانی ‌مدتی نیاز است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/12/221222123052.htm